Clasa pregătitoare face parte din învățământul general
obligatoriu. Așa cum reiese din însăși denumirea sa, clasa pregătitoare are
rolul de a pregăti elevul pentru învățarea specifică în primul rând clasei I,
dar și următorilor ani de școală. Acomodarea cu mediul școlar se face într-un mod
cât mai prietenos, principalul context de învățare fiind jocul, ca activitate
predominantă pentru vârsta de șase ani.
Pentru elementele pregătitoare, studiate și exersate până
în prezent în primele 6-8 săptămâni din clasa I, avem acum la dispoziție un întreg
an școlar. Iată de ce noua programă include la Comunicare în limba română
trasarea elementelor grafice care intră în componența literelor de mână: linii,
puncte, bastonașe, zale, bucle, semiovale, ovale, nodulețe (competența
specifică 4.1.). Aceasta presupune exersarea musculaturii fine a mâinii și
coordonarea vizual-auditiv-motrică, elemente absolut necesare pentru învățarea
scrierii de mână la clasa I. Desigur că aceste exerciții vor fi realizate cu
resurse variate (plastilină, ață, bețișoare, nisip, geamuri aburite, tablă,
markere de diferite culori și grosimi, foi veline, foi liniate, etamină, suport
electronic etc.) și în diferite tipuri de activități, cât mai atractive pentru
copii. De exemplu, activitatea poate fi organizată pe ateliere de lucru simultane,
astfel încât să existe varietate, să poată fi mai bine urmărite și
supravegheate atelierele cu grad de dificultate sporit. În programa veche,
acesta era un element de conținut prevăzut pentru cei care optau să aloce mai
mult de 4 ore pe săptămână la această disciplină. Noua programă este construită
conform noului plan-cadru, adică pentru 5 ore pe săptămână.
La Matematică și explorarea mediului, concentrul numeric de
operare este 0-31, pentru a realiza atât progresul față de grupa mare, cât și
corelarea cu celelalte elemente de conținut care vizează unitățile de măsură
pentru timp: ziua, săptămâna, luna, anotimpurile. Înainte de introducerea
clasei pregătitoare, această pregătire a elevilor se realiza în primele 6-8
săptămâni din clasa I, când se exersau formarea, compunerea, descompunerea,
scrierea, citirea, compararea și ordonarea numerelor naturale de la 0 la 10.
Având în vedere faptul că acum această perioadă de pregătire se realizează pe
parcursul unui întreg an școlar, noua programă de Matematică și explorarea
mediului este construită pentru un concentru mai larg, propus de vechea
programă, și anume 0-31. Astfel, vechea programă conținea patru competențe care
vizau, în regim de extindere, recunoașterea numerelor în concentrul 0-31,
compararea cardinalelor unei mulțimi, sesizarea magnitudinii unui număr și
identificarea cardinalului unei mulțimi la care s-au adăugat/scos 1-5 elemente,
în concentrul 0-31. Alte trei competențe vizau realizarea de adunări și scăderi
cu 1-2 unități, în concentrul 0-10. Adaptarea a fost considerată necesară
tocmai pentru a realiza o cât mai bună valorificare a timpului școlar și pentru
a asigura elevilor o pregătire care să le ușureze parcurgerea clasei I. Astfel,
programa nouă conține competențe care vizează: recunoașterea, formarea,
citirea, scrierea cu cifre, compararea și ordonarea numerelor, în etape: de la
0 la 10, de la 10 la 20, de la 20 la 31; efectuarea de adunări și scăderi în
concentrul 0-31, prin adăugarea/ extragerea a 1-5 elemente dintr-o mulțime
dată, folosind numărarea de obiecte sau imagini, calculatorul, metoda balanței;
rezolvarea de probleme în care intervin operații de adunare sau scădere cu 1-5
unități în concentrul 0-31, cu ajutorul obiectelor, folosind jocuri de rol care
să îi pună în situații întâlnite în viața reală („La cumpărături”, „În parc”
etc.); realizarea unor schimburi echivalente valoric folosind reprezentări
neconvenționale în probleme-joc simple, de tip venituri-cheltuieli, cu numere
din concentrul 0-31 („La magazin”, „În parcul de distracții” etc.).
Desigur, formarea acestor competențe specifice trebuie să
se realizeze pornind de la respectarea particularităților de vârstă ale
copiilor de 6 ani. În acest sens, este necesară o abordare specifică educației
timpurii, bazată în esență pe stimularea învățării prin joc, care să ofere în
același timp o plajă largă de diferențiere a demersului didactic, în funcție de
nivelul variat de achiziții ale elevilor. De aceea, activitățile de învățare
propuse sugerează modalități concrete prin care pot fi exersate și formate
aceste competențe, toate bazate pe folosirea unor suporturi intuitive – obiecte
(pietre, frunze, flori, bețișoare etc.), semne, imagini.
Adunările și scăderile sunt prevăzute a fi realizate prin
numărare sau cu suport intuitiv. Câteva contexte de folosire a numerelor până
la 31, ușor de explorat și utilizat la clasa pregătitoare, sunt: identificarea
zilei în cadrul lunii din care face parte; numărarea elevilor prezenți și
identificarea numărului de elevi absenți; sondarea preferințelor elevilor
pentru diverse jocuri, jucării, animale, personaje, flori, culori etc. și
inventarierea rezultatelor; numărarea și ordonarea lunilor anului; completarea
calendarului naturii pentru fiecare lună ș.a. Concentrul permite identificarea
și rezolvarea unor probleme din realitatea clasei, cunoscută de elevi,
palpabilă, ca de exemplu: În clasă sunt 19 locuri ocupate și 5 locuri libere.
Câte locuri sunt în total?; În clasa noastră sunt înscriși ___ de elevi. Astăzi
sunt prezenți/absenți __ elevi. Câți elevi sunt absenți/prezenți?; Din totalul
de 20 de elevi, 11 aleg atelierul de construcții, iar restul atelierul de
pictură. Câți elevi aleg atelierul de pictură?; Urmărind calendarul, calculați
câte zile sunt în 2 săptămâni. Dar în 3 săptămâni?.
Față de programa aprobată prin OMECTS 3656/2012, noua
programă introduce ca noutate cuboidul, cubul și sfera existând și în programa
veche. Competența care se dorește a fi formată pe parcursul clasei pregătitoare
vizează identificarea acestor corpuri geometrice (cub, cuboid, sferă) în
obiecte manipulate de copii și în mediul înconjurător. În acest sens, sunt
propuse activități de învățare în care elevii să le recunoască și să le
denumească, precum jocurile de construcții folosind piese din lemn sau plastic,
descrierea unor corpuri geometrice din mediul apropiat (cub: cutie, zar, piesă
din trusa de construcții; cuboid: camera, sala de clasă, cutii, dulap, bloc;
sferă: minge, bilă, Soarele, Luna), construirea unor obiecte uzuale având formă
de cub sau cuboid.
Materialul didactic sugerat în activitățile de învățare
propuse nu are caracter de obligativitate. Activitățile de învățare sunt
sugestii pentru formarea competențelor. Ele pot fi și trebuie adaptate
specificului fiecărei clase, inclusiv în funcție de resursele de care dispune
fiecare cadru didactic care predă la clasa pregătitoare. Cadrul didactic
trebuie să urmărească permanent realizarea de conexiuni între toate
disciplinele, prin oferirea unor contexte de învățare relevante pentru
realitatea cotidiană a elevului de clasă pregătitoare, care să îl mențină
amplasat în mediul cunoscut lui și care să fie totodată atractive, instructive
și folositoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu